- Renoveringspuljen genåbner: 75 mio. kr. til renovering af lokale mødesteder
- De udsattes valgdebat 2025
- Nyt medlem hos Vindrosen
- Center For Socialt Frivilligt Arbejde - 28 muligheder for at blive endnu dygtigere
- Tilmeld jer Frivillig Fredag nu!
- Kom og mød os til Foreningernes Dag
- Ung i Esbjerg – find fællesskab og bliv frivillig!
- Kom med til en spændende rekrutteringsaften
- Bliv frivillig rollemodel for unge på Vindmøllen
- Ny Livsstilsgruppe hos Daghøjskolen
- Esbjerg Kommunes Frivillighedspris 2025 – Hvem fortjener et stort skulderklap?
- Frivillig Bazar på SOSU-skolen
- Nyt hos Vindrosen: Åben Foreningsvejledning
- Invitation til info og samarbejdsmøde om puljemidler
- Deltag i Fællesskabsdagen 14. juni 2025
- Prisen som Årets Verdensmålskæmper går til ..
- Tilmeld jer til Foreningernes Dag nu!
- Rekrutterings Workshop den 15. maj
- Resultater fra Frivillighuset Vindrosens Medlemsundersøgelse 2025
- Ny guide til frivillige sociale organisationer
- Kursustilbud i Sociale Medier fra CFSA
- Velkommen til Social Infomesse
- Hvem skal være Årets Verdensmåls-kæmper i Esbjerg? Indstil din kandidat nu!
- Kom med til Social Infomesse på UC Syd!
- Invitation til Integrationsprisuddelingen for 2024
- Platformens Springbræt åbner atter op for puljen til ungeevents
- Kom med til unik filmpremiere
- Repræsentantskabsmøde 20. marts 2025
- Social Space: Alle unge har ret til hjælp og rådgivning
- Tilmeld dit barn til Trivselsgruppe i 2025
Ny guide til frivillige sociale organisationer

Frivillige i fx rådgivninger og samværstilbud har tit god kontakt til sårbare børn og unge. En ny guide fra Social- og Boligstyrelsen vejleder om, hvad man skal gøre, hvis man er bekymret for trivslen hos et barn eller en ung. Hvordan kontakter man kommunen, og hvordan taler man med barnet eller den unge om det på en god måde?
Både de frivillige organisationer og de frivillige selv har pligt til at handle på bekymringerne og på den måde være med til at sikre, at børn og unge får den hjælp og støtte fra kommunen, som de har ret til, hvis de har brug for det. Men det kan være svært at vide, hvad det er, man skal reagere på, og hvordan man i praksis skal gribe det an, hvis man skal lave en underretning.
Social- og Boligstyrelsen har derfor lavet en guide, der er særligt målrettet frivillige sociale organisationer.
Det kan du finde i guiden
Som frivillig kan det være nemmere at tale med barnet, den unge og forældrene om eventuelle bekymringer, hvis man ved, hvordan kontakten til kommunen kan være en vej til den støtte og hjælp, som barnet, den unge eller familien har behov for. Guiden rummer derfor en oversigt over, hvilke konkrete støttemuligheder kommunen kan tilbyde, og hvordan man i praksis gør, når man underretter kommunen.
Guiden inddeler sig i fem temaer, som tilsammen giver et opslagsværk til frivillige i fx samværstilbud, lektiecafeer, fysiske og telefoniske rådgivninger samt tilbud på nettet og bidrager med redskaber til, hvordan man kan håndtere snakken.
- Rettigheder
- Bekymring
- Underretning
- Støtte og hjælp
- Til organisationen
Find alt materiale via dette link og del meget gerne med resten af din organisation.